Een gesprek met Hugo Verschoor, auteur van ‘Bijzondere Musea’

Hugo Verschoor schrijft op onze site over Bijzondere Musea. Hoe kwam hij op het idee? Hoe benadert hij het onderwerp en tot slot: wie is Hugo Verschoor?

Verschoor: ‘Bijzondere musea, die veelal kleinschalig zijn, krijgen vaak niet de aandacht die ze zouden moeten krijgen. Wel van de liefhebbers, maar dat is over het algemeen een selecte groep. Het grote publiek valt nu eenmaal op grote(re) musea, waarbij vooral populaire tijdelijke exposities de aandacht trekken.’

Gedreven

‘Daarom is het zo belangrijk de bijzondere musea meer in het zonnetje te zetten. Vergeet ook niet dat de medewerkers van die musea vaak heel gedreven zijn en vaak heel veel tijd en energie aan hun collectie besteden.

Mijn specifieke benadering hangt van diverse factoren af. Allereerst gaat het om de collectie. Deze moet de moeite waard / voldoende interessant zijn voor de doelgroep waarvoor je schrijft. De wijze waarop geëxposeerd wordt en de toelichting en uitleg van de museumstaf over de objecten / het onderwerp in kwestie is eveneens van belang en kan een tentoonstelling maken of breken.’

Bezoek

‘Maar als aan deze voorwaarden wordt voldaan, dan is het mijn werkwijze de lezers van mijn artikel zodanig te informeren dat hopelijk hun belangstelling voor het betreffende museum wordt gewekt en/of vergroot. Of ik hiermee bereik dat ze ook het museum zullen gaan bezoeken is een ander verhaal.’

Hoofdredacteur

‘Ik was hoofdredacteur van De Cultuurbarbaar, het personeelsmagazine van het Directoraat-Generaal voor Cultuur van het ministerie van OCW. Daarnaast was ik bij het voormalige Instituut Collectie Nederland vertaler Engels en hoofdredacteur. Het instituut hield zich bezig, middels wetenschappelijk onderzoek, met de instandhouding van ons cultureel erfgoed, met name van de musea en de objecten daarin.

Circa:
Nee

Tags

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0