De wereld van de Haagse kunstenaar, 42 - Violet Roest

Violet Roest woont op Scheveningen, in een mooi pand vlak achter de boulevard. Op de tweede etage heeft ze haar atelier. Via grote schuine ramen valt er veel daglicht binnen. Ik zie haar Afrikaanse beelden, beelden van papier-maché in kleurige gewaden en aan de muur links schilderijen van Chinezen.

Violet Roest: ‘Het is een geweldig atelier. ’s Ochtend is het rustig qua licht, maar om twee uur valt het binnen. Dat duurt de hele middag. Om vijf/ zes uur valt het via het andere grote raam binnen.’ In dit atelier geeft ze ook teken- en schilderlessen en workshops.

De eerste keizer van China

Het thema van haar werk bepaalt ze aan de hand van exposities waaraan ze meedoet. ‘Zo werkt het het beste. Er komt een expositie, of ik ga een reis maken, en dan ga ik me in het thema verdiepen. Zo kom ik tot meer focus en diepte. Ik kan erop doorgaan. Het doek schildert als het ware zichzelf en nodigt uit tot het volgende. Dat is beter dan dat je ins Blaue hinein werkt. Eigenlijk is het thema Je verbinden. Dan wordt alles interessant en inspirerend. ’

 In 2012 maakte was ze met haar man, Wouter Udo, een reis door China. Daarbij deden ze ook Xian aan waar ze het Terracottaleger bezochten tussen de berg Li en de stad Xian. Het is een archeologische vondst van 9099 terracotta figuren die als grafgiften zijn meegegeven aan de eerste keizer van China, Qin Shi Huangdi. De overblijfselen bij het graf van de keizer (221-214 v. Chr.) behoren tot het UNESCO-Werelderfgoed.

Violet Roest: ‘Het was indrukwekkend. Je ziet een andere dimensie van het leven. De mensen deden alles voor de keizer.’ Violet en haar man reisden met het openbaar vervoer en verbleven in hostels. Roest: ‘Low budget, een beetje als oude hippies. Op die manieren hadden we veel contact met de Chinezen. Het zijn aardige mensen. Bij de hostels spreken ze goed Engels. Dat is wel anders in de grote ‘echte’ hotels. Daar spreken ze geen Engels en bovendien mankeert er aan die hotels van alles.’

Pointillistische stijl

Vorig jaar waren ze in Tibet. ‘Het was een mooie ervaring in Lhasa de khora te kunnen lopen. De diepe devotie die je daar zag was ontroerend. We hebben de ijlheid van het Tibetaanse landschap gezien, de enorme desolaatheid – een mediterende ervaring -  en ook de prachtige kloosters. Ik heb mij verdiept in het Tibetaans boeddhisme. De Chinezen begrijpen ondertussen wel dat het boeddhisme niet uit te roeien valt. En dat het bovendien geld in het laatje brengt.’

Na de eerste China-reis begon ze met een reeks portretten van Chinezen. Ze ontwikkelde een pointillistische stijl. Roest: ‘Kleurvlekken maken samen de vorm. Zo kom ik los van de beeltenis, van een realistische afbeelding.’ Dat neemt niet weg dat ze wel van realisme houdt. ‘Ik ben niet zo abstract, al heb ik wel abstracte fasen gehad.’ Die pointillistische stijl ontwikkelde verder in schilderijen die ze voor de Kunstroute Statenkwartier ging maken. Er is nog werk ‘in de pijplijn’ naar aanleiding van de Tibetaanse ervaringen.

Ardèche

Violet Roest studeerde in 1982 af aan de Koninklijke Academie voor Beelden Kunsten (KABK). Sindsdien is ze actief als kunstenaar. Met haar man Wouter Udo heeft ze ook een kookstudio, aan huis op Scheveningen en in Huédour, in de Ardèche, in Frankrijk. Je kunt in Frankrijk niet alleen kooklessen nemen, maar ook schilderlessen en wandelingen maken. De hele zomerperiode zit Violet (en haar man) in Frankrijk.

Ze doet graag mee aan Kunstroutes en ze is actief in KopS, Kunst op Scheveningen. Roest: ‘KopS heeft een winkel in de Keizerstraat in Scheveningen, daar worden kunstwerken van de leden verkocht. Er is kunst op locatie vanuit KopS. In woonzorgcentrum Bosch & Duin, in zorgcentrum Uiterjoon, in Huize Royal en in de bibliotheek Scheveningen. Het is een leuke, actieve club. We bezoeken ook vaak allerlei dingen, recent zijn we nog geweest bij de tentoonstelling Holland op zijn Mooist in het gemeentemuseum, de Mesdagmiddag, Vlaggetjesdag en de Week van de Amateurkunst.’

Je vermogen “te zien” gaat via kijken

Het gaat haar om het plezier en de behoefte aan verdieping en verbinding, aan onderzoek en aan ontdekken. ‘Op dit moment volg ik zelf weer eens portretlessen. Ik vind het heerlijk weer eens echt te moeten studeren.’

Gevraagd naar haar filosofie zegt ze: ‘Soms zijn de studenten die ik lesgeef niet meteen tevreden met het resultaat van hun werk. Ik zeg hen dan ‘Dit is wel waar je bent. Het gaat stapje voor stapje.’ Roest: ‘Schilderen is een proces. Het is belangrijk dat je de procesgang leert herkennen. Vaak gaat het als de processie van Echternach, drie stappen vooruit, twee stappen achteruit. Het is echt werk, je moet studeren, teleurstellingen meemaken en vervolgens doorgaan. Je moet wel psychische veerkracht hebben. Maar je wordt ook beloond. Je vermogen te kijken gaat open. Je ogen worden gevoeliger. Je gaat ook meer van jezelf zien. Je gaat echt zien!’

Violet Roest geeft les aan groepen tot 10 personen. Ze geeft in Scheveningen vier dagdelen les: dinsdagochtend, dinsdagavond, woensdagochtend en woensdagavond. Daarnaast is het mogelijk te reserveren voor workshops beelden maken.

http://www.violetroest.nl/

Circa:
Nee

Tags

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 1