¿QUÉ PASA? De kunst van Pat Andrea | Museum More

¿QUÉ PASA? De kunst van Pat Andrea | Museum More

Museum MORE brengt met ¿QUE PASA? een ode aan het oeuvre van Pat Andrea (1942). Geboren in Den Haag als zoon van een kunstschilder en een illustratrice geniet Andrea intussen zowel nationale als internationale belangstelling.

In zijn verontrustende voorstellingen combineert hij mondiale conflicten met “de vaak problematische relatie man-vrouw”. Ruim zeventig schilderijen en tekeningen, van de jaren zestig tot vandaag, getuigen van een even fantasievol als kritisch kunstenaarschap.

Diva’s met dolken en beauty’s met bommen. De kunst van Pat Andrea beweegt zich tussen schoonheid en gevaar. De vele vrouwen die de hoofdrol spelen in Andrea’s werk, meestal schaars gekleed in confronterende poses en felgekleurde doosachtige decors, weerspiegelen zijn levenslange fascinatie voor de femme fatale.

Femme fatale

Haar schoonheid en erotiek gaan gepaard met een dominante, soms ronduit agressieve uitstraling. Er is een voortdurende spanning tussen aantrekken en weer afstoten. Gestolde bewegingen geven de indruk van een momentopname, een geïsoleerde maar betekenisvolle scène uit een eindeloos groot en complex verhaal, waarin de kijker zich niet zelden een voyeur voelt. Raadselachtige details en wisselende perspectieven zorgen daarbij voor een onmiskenbaar magische sfeer.

Leerling van Co Westerik

Van 1998 tot 2007 was Pat Andrea als docent verbonden aan de prestigieuze École Nationale Supérieure des Beaux-Arts in Parijs. In 2002 werd hij gekozen tot lid van de Academie des Beaux Arts de l'Institut de la France. Zelf werd hij opgeleid aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, waar Co Westerik zijn belangrijkste leraar was. Eenmaal afgestudeerd wist hij met ludieke acties de aandacht op zich te vestigen. Zo werd in 1966 zijn eerste solotentoonstelling bij Galerie 20 in Amsterdam geopend met een bokswedstrijd.

Mondiale conflicten

Andrea zocht van begin af aan naar een kunst die zowel persoonlijk is als maatschappelijke relevantie heeft. Met schilderijen over de moord op John F. Kennedy en de executie van Che Guevara toonde hij zich in de jaren zestig een chroniqueur van zijn tijd. Schokkende beelden gaat hij ook tegenwoordig niet uit de weg, zoals met schilderijen geïnspireerd op de recente IS-terreur.

Een keerpunt in zijn leven was een reis naar Zuid-Amerika in 1976. Een dag nadat generaal Jorge Videla de macht had gegrepen, kwam hij in Argentinië aan. In wat hij later zijn tweede vaderland zou noemen, werd Andrea geconfronteerd met onderdrukking en geweld op een schaal die hij tot dan toe voor onmogelijk had gehouden.

Argentijnse vrouw

Tijdens zijn reis naar Zuid-Amerika in 1976, maakte hij kennis met het “explosieve temperament van de Argentijnse vrouw”. De combinatie van mondiale conflicten en “de problematische relatie man-vrouw” vormt sindsdien de rode draad in zijn oeuvre. Esthetisering en vervreemding tillen de taferelen boven de soms harde werkelijkheid uit.

Andrea’s wereld is als een duister sprookje voor volwassenen, waarin trouwe honden bijtgrage monsters worden en verleidelijke meisjes zich ontpoppen als zelfmoordterrorist.

Zijn werk roept vragen op

De helderheid en toegankelijkheid van zijn kunst betekent overigens niet dat deze gemakkelijk te begrijpen is. Andrea roept vragen op, lastige vragen, over seks en macht, over geweld en schoonheid, over verleiding en verlangen.

In het besef dat geen enkel antwoord de existentiële angst en onmacht van de mens kan oplossen, tekent en schildert hij zijn verhalen met een open einde.

Andrea heeft altijd veel waarde gehecht aan de toegankelijkheid van kunst. Voor hem bestaat er geen grens tussen zogenaamd hoge en lage kunst. In de traditie van Hergé, de tekenaar van de bekende stripheld Kuifje, presenteert hij zijn voorstellingen met een heldere, klare lijn. Niet toevallig was Hergé in de jaren zeventig een van zijn eerste verzamelaars. Zijn oeuvre mag in die zin gerekend worden tot de popart.

¿QUÉ PASA? is Andrea’s eerste museale overzichtstentoonstelling in Nederland. Te zien zijn ruim zeventig schilderijen en tekeningen, waaronder voor het eerst sinds de jaren tachtig een selectie uit de serie La puñalada (De dolksteek, 1979-1980), geïnspireerd op de Argentijnse tango. Aan de hand van originele schetsboeken kan het publiek zich een beeld vormen van het artistieke scheppingsproces. Verder zullen ook illustraties te zien zijn, voor o.a. boeken van Jan Cremer en Herman Pieter de Boer. Speciaal voor MORE maakt Andrea in het museum een monumentale muurtekening en kan het publiek de kunstenaar ‘live’ aan het werk zien van 4 t/m 7 oktober 2021.

Publicatie

Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerd boek met een tekst van gastconservator Feico Hoekstra en een voorwoord van Ype Koopmans. Uitgever MORE Books. Vormgever Erlend Schenk. ISBN: 9789083098821.

Mini-docu

De in Parijs gevestigde film- en animatiestudio Fixioneers - Digital & Visual storytelling van Anne-Marie van Dongen en Marialya Bestougeff heeft een korte documentaire over Pat Andrea gemaakt, die in de tentoonstellingszaal te zien is.

Bruiklenen

Behalve werken uit de collectie-MORE en bruiklenen van collega-musea in Nederland toont ¿QUÉ PASA? vele bruiklenen uit privécollecties uit Nederland, België, Frankrijk, Spanje en Griekenland. Sommige werken zijn voor het eerst publiekelijk te zien.

Afbeeldingen

1) Pat Andrea, Niet meer Kijken, 2, 1994 © Pictoright, 2) Pat Andrea, Zebrapad, 2021, collectie kunstenaar © Pictoright, 3) Pat Andrea, vrouw met berenklauw, 4) Pat Andrea, Death of a president, 1966, bruikleen RCE, © Pictoright, 5) Pat Andrea, El dia de la Yerra, 1982, particuliere collectie, © Pictoright, 6) Pat Andrea, Niet Meer Kijken, 1976, particuliere collectie, © Pictoright

https://www.museummore.nl/

Datum:
10 oktober 2021 / 23 januari 2022
Type activiteit:

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0